Mumsiga vaniljbullar

2009-09-09 | 22:18:19 | Direktlänk | Recept | 7 Kommentarer
Dessa goda bullar bakade jag idag för första gången och de blev verkligen smarriga!
Ingredienser:

1 pkt jäst för söta degar
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk
1dl socker
ev 2 tsk kardemumma
9 dl vetemjöl

Fyllning:2 dl vanilj eller marsan kräm
Pensling: 1 ägg

Tillbehör:spritspåse

1.Smula jästen i en bunke, smält matfett i en kastrull på svag värme. Tillsätt mjölken och låt blandningen bli fingervarm. Häll den ljumma degvätskan över jästen och rör om.

2. Tillsätt salt,socker och ev.kardeumma. Mät mjölet genom att hälla det luftigt i ett litermått. Tillsätt drygt 2/3 av mjölet.

3. Arbeta degen krafigt med en träsked, ca 8 min, till degen blir blank,smidig och släpper kanterna, jäs degen under bakduk i 30 min.

4. Arbeta ihop degen och ta sedan upp på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs och arbeta degen smidig.

5. Dela degen i två delar, rulla ut en bit deg till en längd och dela den i 12 lika stora delar, (beroende på hur stora bullar man vill ha). Rulla till släta bullar, lägg bullarna i bullformar. Jäs 15 min.

6. Häll vaniljkräm i en spritspåse. Gör en grop i mitten av varje bulle och fyll med kräm. Jäs ca 10 min.

7.Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5-10 min.

Sen om man vill när bullarna är gräddade kan man pensla bullarna med smält smör och doppa i strösocker (det struntade jag i).

Sen är det bara ta ett glas mjölk och njuta med en bulle :).


Russian Doll

Japp självstudier är bättre!



Det är kul med knalliga naglar! Orange vill jag också ha någon dag :)



Tack, jag har inte spridit min blogg särskilt mycket. Nästan ingen jag känner på rikitgt vet om att jag har en blogg :P får sprida den vidare! :D



Kramaar!

2009-09-10    09:48:00    http://russian-doll-doll.blogspot.com/
Russian Doll

Åh sorry glömde svara på kaffe-frågorna! Tar det i ett inlägg! :D



ps ett bra hemligt som jag nyss märkt är att ersätta lite av mjölken med matlagningsgrädde! Degen blir jättesmidig och lätthanterlig! jag älskar att baka!



kram!

2009-09-10    09:49:37    http://russian-doll-doll.blogspot.com/
karolinajonsson

åh bullar!

2009-09-10    19:46:02    http://jonssonfotograferar.blogg.se/
Erika

Goda bullar =)

Då promenerar vi på lördag om det är fint.

Vi var och kikade på en lägenhet närmare centrum idag som verkade helt ok. Men jag vet inte. Trivs ju rätt bra där vi bor nu.

2009-09-10    22:06:32    http://morgondimma.blogg.se/
Linda

Nja... Second Hand i Övik är ju inte de bästa.. men ibland hittar jag någon klänning eller jeans på pingst! Men i andra städer typ Umeå och Stockholm hittar jag alltid en massa! Och tradera är hur bra som helst! :D

2009-09-10    23:30:36    http://taggtroden.blogg.se/
carro

bullarna låter mumsiga. Måste prova dem någon dag.



Tack för kommentaren på min blogg. ^^ Jag tycktre inte att det blev så bra, så vi får se om jag ändrar senare eller skaffar en ny. Om jag väljer att göra en helt ny så komemr jag ju meddela det på min blogg :P



ses ikväll <3

2009-09-11    09:05:41   
russian doll

Vad blev det för bröd? Visa bilder :P det är alltid trevligt att se bilder på folks bakverk!



nästan-vegetarian :)



kram!

2009-09-11    10:59:28    http://russian-doll-doll.blogspot.com


Innan du kommenterar:

Kommentaren granskas alltid innan den publiceras.
Ingen spam eller reklam, de raderas direkt.
Kommentarer som innehåller något dylikt som "lägg till mig på bloglovin'"
  raderas. Jag lägger bara till bloggar som intresserar mig.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback