Chokladkaka

2009-08-26 | 20:31:54 | Direktlänk | Recept | 2 Kommentarer
I dag bakade jag en jättegod chokladkaka så jag tänkte dela med mig utav det smarriga receptet! :)

Chokladkaka, 175 gr. 30 st.

350 gr. rumsvarmt eller smält och svalnat smör
6 dl. socker
3 dl. kakao
1 dl. ljus sirap
6 ägg
5 dl. siktat dinkel *


Glasyr

400 gr. mörk choklad
5 dl. grädde
2 tsk. smör


Smörj och bröa en långpanna. Vispa smör och socker ljust och pösigt. Vispa i kakaon, sirapen och sedan ett ägg i taget under vispning. Vänd ner mjölet
Grädda mitt i ugnen ca. 15 min. i 175 gr. Kakan ska vara lite kladdig innuti. Låt svalna helt.

Hacka chokladen grovt och värm grädden i en tjockbottnad kastrull. Rör i chokladen och låt sakta smälta på låg värme under omrörning. Tillsätt smöret och rör om så glasyern blir blank. Bred den över kakan och ställ att svalna.

Skär i rutor och förvara i frysen.

Receptet är taget ifrån en fin,fin och bra blogg: nämligen http://ekoblogg.blogg.se

underbaraclara

jag dör av chokladlängt. det här måste jag prova. tack för tipset



kram

2009-08-27    14:51:45    http://folkbladet.nu/underbaraclara
Malin Harju på Ekoblogg

Härligt att du gillade den! :)



Massa kramar!

2009-08-28    08:51:03    http://ekoblogg.blogg.se/


Innan du kommenterar:

Kommentaren granskas alltid innan den publiceras.
Ingen spam eller reklam, de raderas direkt.
Kommentarer som innehåller något dylikt som "lägg till mig på bloglovin'"
  raderas. Jag lägger bara till bloggar som intresserar mig.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback