Fint

2009-05-25 | 16:47:28 | Direktlänk | Tips | 5 Kommentarer
Jag har nyss läst ut en diktbok utav bästa Bob Hansson som jag lånat utav min fina vän Carro, tänkte publicera lite dikter ur den, så ni får ett smakprov. Gick inte så bra att ta kort utav boken, då man såg så suddigt. Måste köpa den någon dag.

Oss Maskiner Emellan:

Jag såg en film. De kysstes hela vägen på tåget. Först i en korridor. Sedan i kupen. De hade med sig champagne och jordgubbar. Hon var mycket vacker. De kom fram och tog in på ett fint hotell. De fnittrade när de sa sina namn. De hade blivit inskrivna som ett gift par. Då skrattade de högt och kysste varandra igen. Sedan såg man hur de drack champagne och älskade och skrattade nästan hela tiden. Han härmade henne med pipig röst och hon ville att han skulle ta av sig tröjan. Han sträckte armarna upp i luften.

När hon somnat slog han tyst ett nummer. Ingen svarade. Så gick en maskinsvarare igång. En kvinnoröst bad honom att säga något och sedan pep et. Han bara " jag älskar dig". Sedan på med luren. Tyst, som för att inte väcka. Brevid sov hon utan kläder ännu jordgubberöda händer. Man kunde se att hon log. Man kunde se att hon log i sömnen. Han såg bara ledsen ut och tittade ut genom fönstret.

Sen kommer en annan dikt med samma tema, som jag inte orkar skriva ned, men boken borde ni köpa eller låna, den är underbar!.

Det är först en dikt i boken sen är det flera på samma tema, i vissa dikter.

Den här gillar jag en massa:


FLAGGDAG (KOM HIT Å KRAMAS)

1. Nämen Sverige jag andas ju in fönster i min hjärna för din skull. Gurglar med magen leker sandslott. Anstränger mig lyfter telefonlurar. T.o.m pratar i dem. Pratar bastubor och valthorn! Marängsvissar och vinkelslipar! Och jag byter ju kalsonger för din skull!

Jag skulle aldrig få för mig spola ner prinskorvar i toaletten,kasta köttbullar i Vättern, blanda grönt i rött i falurött. Skulle aldrig sälja hemlig informationerna till någon främmandemakten jag svänger med häcken för din skull och ajg vet inte hur många gånger jag har haft oralsex bara för att det ska bli lite bättre stämning i det här landet.

Ju.

111111111

Sverige, sverige foster kom hit å kramas. Öppna gylfen
ta på dig bastkjolen och heliumballongerna och lite pyjamas vi kan prata om känslor vi kan svänga med armarna i lufte sverige
Sverige måla läppstift på pungen
Måla flaggan över bröstet sväng med vad du har du har ju så fina saker Sverige!
Sätt dig i karusellen champagnehångla i buskarna Sverige
Äntligengör nu lite trevlighumör i den här härlighålan
Öppna gylften sverige vi har bara låtsats att vi är lite steltrista vi är kullagesnurr Sverige
Vi är ju dynamit å forsfloder och det är ingen hejd på hur många gånger vi kan gladskåla i rad om vi bara vill.
Sverige, Sverige foster kom hit å kramas!
Sverige,Sverige vi skriker blyga hejsan
vi höjd och längdhoppar minsann

kebnekaisehögt över alla
småljantetvivel.
Vi bjuder på kroppkakor. Vi bjuder på kaffe. Vi bjuder ibland till och med på folkpension. Jag vet inte hur mågna gånger vi har haft oralsex bara för att det ska bli lite bättre stämning i det här landet. Jomen Sverige, jag tror att vi tror att vi har något på gång kom hit.
kom hit å kramas!

Smörblomma
Jag kommer på magen. Jag kommer i henne. Jag kommer på sängen nere vid fötterna när min tungan är en ubåt mellan hennes ben. Hon bara skrattar. Hon bara trycker mig mot sig och säger att jag liknar en padda. Jag börjar lära mig att det är hennes sätt att ge mig uppskattning. Att kalla mig padda. Jag kommer på hennes kinder. Jag kommer inne på toaletten när hon är på biblioteket. Jag kommer hem till mina vänner som ett vrak. De frågar vad som hänt. Jag vågar ingenting säga. Hon har bilder utav sina före detta pojkvänner på väggen. I dag satte hon upp en ny. Inte heller en var på mig. Jag kommer med öppen mun. Jag kommer med ansiktet upp mot väggen. Jag komemr mina ögon himla stängda. Jag säger att hon är skön. Hon ber mig sluta småprata så förbannat och slår benen runt mig. Jag kommer, säger jag. Det var själva fan,säger hon. Att du aldrig kan hålla käften säger hon. Jag lovar att aldrig mer säga något. Inte till dina vänner heller. Nej, inte ett ord säger jag. Sedan ber hon mig ställa in smöret. Du är jävligt slarvig, säger hon.
Ja,säger jag.
Går ut i köket, ställer in smöret.


Boken lär nog finnas på adlibris för 39 ynka kronor tror jag.


Hannah M

Haha vad lustigt en kompis till mig snackade om honom idag och fram tills dess visste jag inte ens vem det var. Tror att han skulle läsa lite dikter i en park här i stockholm ikväll om jag inte misstar mig.

2009-05-25    17:39:51    http://cirkuspojken.blogspot.com
Marlene

Tack så hemskt mycket! Jag bor i Lund bli min vän. :)

Och ja, Bob Hansson är fantastisk, speciellt den där boken.

2009-05-25    18:21:38    http://tomysister.blogg.se/
Ida

JAG ÄLSKAR BOB JAG

2009-05-25    20:25:02    http://lycklida.blogg.se/
Madeleine

sv:

åh ja, jag kommer nog se den tusen gånger till. minst.

tack, lisa.



rosetter är nog det finaste som finns.

2009-05-25    21:26:27    http://sisterdisco.blogg.se/
Lisa

svar: du är söt! kullen är i svedjeholmen så nej, inte i stan :)

2009-05-25    21:31:40    http://llisabs.blogg.se/


Innan du kommenterar:

Kommentaren granskas alltid innan den publiceras.
Ingen spam eller reklam, de raderas direkt.
Kommentarer som innehåller något dylikt som "lägg till mig på bloglovin'"
  raderas. Jag lägger bara till bloggar som intresserar mig.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback