Choklad cupcakes

2009-02-14 | 16:45:18 | Direktlänk | Recept | 0 Kommentarer

I dag gjorde jag choklad cupcakes sådär till alla hjärtans dag och så, dom blev jättefina och goda, fast jag hade för lite mjöl men blev bra ändå!

Sätt ugnen på 180 grader och ha i dom i 15 min tills dom blivit fina.

Ingredienser:

6 msk smör (rumsvarmt)

85 g socker

1/2 tsk vaniljessens (finns att köpa i en matvarubutik tex coop, man får leta lite hehe).

2 ägg -Lätt uppvispade.

100 g vetemjöl

1 msk kakao 

1 tsk bakpulver

Glasyr:

4 msk smör (rumsvarmt)

115 g florsocker

250 g mörk choklad

(ingredienser för 6 muffins, jag gjorde dubbelsats)

Rör smör,socker,vaniljessens och ägg vitt och luftigt. Lite åt gången och rör kraftigt efter varje gång, tips att använda elvisp och vispa i cirka 2 minuter. Blanda mjöl,kakao,bakpulver och vänd ner  detta i resten utav smeten.  Rör i hop allt och lägg smeten i formarna. 

Okej till det roliga då 

Glasyren:

Smält chokladen tillsammans med smöret och florsockret tills det blivit varmt och bra, ha på låg värme 2an på våran spis hade jag på, då blev det perfekt.

Vänta tills muffinsen har kallnat och fixa med glasyren på muffinsen, dekorera med strössel eller vad man känner för :).

Ett tips är att ha muffinsen i en sån där muffinsform och lägga muffinsformarna i den. Då blir dom perfekta.




Innan du kommenterar:

Kommentaren granskas alltid innan den publiceras.
Ingen spam eller reklam, de raderas direkt.
Kommentarer som innehåller något dylikt som "lägg till mig på bloglovin'"
  raderas. Jag lägger bara till bloggar som intresserar mig.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback